
Chcesz obniżyć koszty prowadzenia restauracji? Zależy Ci na poszerzeniu grupy klientów? Dual branding może być rozwiązaniem dla Ciebie!
Czym jest dual branding?
Dual branding to zabieg marketingowy, w którym dwie różne marki łączą się, aby stworzyć nowy, innowacyjny produkt. To dobry sposób na dotarcie do nowych klientów i zwiększenie zasięgu działania poprzez wykorzystywanie wiedzy i bazy klientów każdej z marek.
Idealnym przykładem dual brandingu z rynku jest McDonald’s, który oferuje produkty Coca Coli jako bazowy napój do wszystkich swoich dań. Obie firmy upoważnione są do wykorzystywania logotypu, środków marketingowych i produktów do wzmocnienia własnej sprzedaży.
Dual Branding w gastronomii
W przypadku branży gastronomicznej, dual branding polega na łączeniu dwóch różnych marek, dwóch konceptów w jednym lokalu. Korzyścią dla gości jest poszerzenie oferty danego miejsca. Restauratorzy mogą w ten sposób dotrzeć do nowych klientów, ale i podzielić koszty związane z najmem lokalu, mediami i rachunkami, marketingiem i promocją, a nawet i koszt zatrudnienia.
W przypadku wybranych restauracji, może to również doprowadzić do współpracy podobnej do wyżej omawianego przypadku sieci McDonald’s i marki Coca Cola. Wystarczy, że lokal specjalizujący się na przykład w piwach kraftowych lub koktajlach połączy siły z restauracją serwującą dania i przekąski pasujące do napojów tego pierwszego.
Korzyści dla właścicieli restauracji z dual brandingu
Dual branding niesie ze sobą wiele korzyści dla restauratorów.
Po pierwsze zyskują szansę na dotarcie do nowych gości i poszerzenie rynku odbiorców. Szczególnie widoczne jest to w przypadku dwóch konceptów różniących się od siebie znacząco ofertą (dwie różne kuchnie, dwa różne rodzaje lokali: koktajl bar i bistro, pub z piwami kraftowymi i restauracja).
Drugą korzyścią jest możliwość współdzielenia kosztów stałych przez dwa podmioty. Jednym z większych wydatków w gastronomii jest zazwyczaj czynsz za najem lokalu. Każda taka inicjatywa pozwalająca na zmniejszenie tego wydatku wpłynie korzystnie na płynność finansową firmy. Współdzielenie kosztów dotyczy również wydatków na media, w tym wywozu nieczystości, energii elektrycznej, czy też wody i kanalizacji. Podobnie może być z kosztem zatrudnienia pracowników.
Po trzecie: można dzielić strategię marketingową, a przede wszystkim budżet na reklamę i promocję. Działania reklamowe mogą skupiać się na przyciągnięciu klientów do miejsca, pod wskazany adres, gdzie następnie skorzystać będą mogli z dwóch ofert. Promuje się zatem nie konkretny lokal a lokalizację, gdzie restauracje się znajdują. Dotyczy to również wspólnych kampanii promocyjnych dla obu lokali.
Trendujący koncept: food hall a dual branding
Dual branding nie do końca jest nowym konceptem. Można powiedzieć, że w dużych miastach funkcjonuje już od wielu lat w postaci dużych food halli. Takie koncepty tworzone są zazwyczaj w starych fabrykach, zakładach przemysłowych albo halach targowych, gdzie na jednej powierzchni goście skorzystać mogą z ofert dziesiątek różnych restauracji.
Korzyścią dla najemców jest możliwość dotarcia w prosty sposób do gości, którzy w pierwszej kolejności wybraliby inną ofertę. Jeżeli wystrój i propozycja skusi takiego klienta, to z pewnością zdecyduje się na wizytę w lokalu.
Ponadto food halle mają zazwyczaj wspólny budżet marketingowy, który przeznaczony jest na promocję całej przestrzeni. Dzięki większym środkom można dotrzeć do znacznie szerszego grona klientów. Każdy lokal musi jednak wykonać pracę na miejscu, aby właśnie jego biznes był najbardziej atrakcyjny spośród pozostałych.
Dual branding i dark kitchen
Dual branding sprawdza się idealnie w przypadku konceptu dark kitchen, gdzie w lokalu odbywa się tylko produkcja dań, natomiast sprzedaż organizowana jest w formie dostaw bezpośrednio do klienta lub do innych restauracji nieposiadających wystarczającego zaplecza kuchennego.
W takiej kuchni pracownicy mogą przygotowywać posiłki dla dwóch (lub wielu) zupełnie różnych marek, a następnie sprzedawać je pod osobnymi brandami. Bardzo ogranicza to koszty stałe, koszty dostaw, zamówień, ale i pozwala na zwiększenie sprzedaży przez bogatszą ofertę.
Dual branding w branży gastronomicznej stanowi ciekawą strategię zarówno w zakresie redukcji kosztów operacyjnych, jak i ekspansji na rynek poprzez połączenie dwóch różnych marek w jednym lokalu. Ten innowacyjny koncept nie tylko umożliwia restauratorom dotarcie do nowych grup klientów, lecz także pozwala na efektywne współdzielenie kosztów stałych oraz budżetu marketingowego.
W kontekście rozwijających się trendów, takich jak food hall czy dark kitchen, dual branding staje się nie tylko narzędziem strategicznym, ale również kluczowym czynnikiem różnicującym ofertę i przyciągającym jeszcze szersze grono koneserów kulinarnej sztuki.