Myślisz o zwiększeniu obrotów w Twoim lokalu? Zastanów się nad cateringiem.
Catering w restauracji to jeden ze sposobów zwiększenia obrotu w twoim lokalu. Restauratorzy decydują się na to rozwiązanie z kilku powodów: aby zapełnić puste godziny w lokalu, wykorzystać personel, który ma więcej wolnego czasu lub zwyczajnie zwiększyć zakres wykonywanych usług. Branża cateringowa jest jednak specyficzna i różni się od branży stricte restauratorskiej. Dowiedz się, na czym dokładnie polega catering, aby nie popełnić podstawowych błędów.
KLIENT CATERINGOWY
Jedną z dróg, jaką można pozyskać klientów cateringowych, są portale internetowe. Klienci poszukują firm cateringowych, a firmy cateringowe walczą o klientów. Najprostszą drogą do zdobycia chętnych na usługi cateringowe jest dobre imię marki. Jeżeli ktoś był w Twojej restauracji i smakowało mu jedzenie, to jest duże prawdopodobieństwo, że będzie chciał skorzystać z usług Twojej firmy podczas ważnego dla siebie wydarzenia. System poleceń wciąż wydaje się najbardziej skuteczną metodą marketingową.
CATERING RESTAURACYJNY VS FIRMA CATERINGOWA
Usługi cateringowe wykonywane są najczęściej przez dwa rodzaje podmiotów. Pierwszy z nich to zwykła restauracja, drugi to wyspecjalizowana firma cateringowa. Warto wziąć pod uwagę fakt, że firma oferująca jedynie usługi cateringowe zazwyczaj jest w stanie zapewnić klientowi bardzo konkurencyjną ofertę. Warunków działających na rzecz firmy cateringowej jest kilka:
- specjalizacja firmy cateringowej,
- posiadanie odpowiedniego zaplecza, sprzętu i stosunkowo taniego lokalu, który ma specyfikację tylko produkcyjną, niebazującą na obsłudze gości,
- dopasowana do tej działalności logistyka (od miejsca przygotowania zlecenia, przez powierzchnię magazynową, na transporcie kończąc).
Wyzwania dla restauratorów, którzy chcieliby oferować usługi cateringowe, to zatem:
- zapewnienie wystarczającej ilości miejsca przygotowywanym posiłkom,
- często flota pojazdów,
- specjalistyczny sprzęt do przewożenia żywności.
Sprawdź przepisy dotyczące transportu żywności>>
ROZWIĄZANIE PODSTAWOWE: DANIA NA WYNOS
Oferowanie dań na wynos jest niezwykle proste i odbywa się na poziomie kontaktu klienta z kelnerem, poprzez którego goście zamawiają posiłki na wynos. Popularne rozwiązanie to odbiór osobisty zamówionego wcześniej jedzenia. Zamówiona porcja przygotowana jest wcześniej w kuchni, a następnie pakowana w pojemniki na wynos. Najczęściej stosowane są pojemniki styropianowe, dynamicznie rozwija się trend opakowań z różnych tworzyw sztucznych oraz ekologicznych – z papieru. Więcej o pojemnikach>>
Bardzo ważne jest dopasowanie oferty posiłków do jakości serwowanych potraw. Znacznie lepiej dowóz znosi np. pizza zapakowana w kartonowe pudełko niż usmażony wcześniej kotlet schabowy w pojemniku styropianowym. Oba produkty parują podczas transportu, ale w przypadku kotleta schabowego zmiany negatywne będą bardziej widoczne. Opakowanie jest ważne!
Dostawa do klienta
Przy usłudze oferującej dodatkowo dostawę do klienta również mamy do dyspozycji kilka opcji. Dostawca własny najlepiej sprawdza się w przypadku restauracji posiadających dogodne lokalizacje i dużą bazę tego typu klientów. Ważna jest w miarę stała i regularna ilość zamówień – wtedy warto zdecydować się na zatrudnienie własnego dostawcy.
Korzystanie z usług firm outsourcingowych – polega to na wykorzystywaniu firmy wyspecjalizowanej w dostarczaniu posiłków do klientów. Restauratorzy bardzo często decydują się na zatrudnianie zewnętrznych firm do obsługi logistycznej, ponieważ koszt usługi – w przeliczeniu na ilość sprzedanych porcji – jest mniejszy niż stały łączny koszt utrzymania pracownika oraz pojazdu.
ROZWIĄZANIE ROZSZERZONE: CATERING EVENTOWY
Catering eventowy jest jedną z najczęściej wybieranych dróg rozwoju przedsiębiorstwa gastronomicznego. Jest to niezwykle wymagający rynek. Od czego zacząć? Przede wszystkim od napisania dobrej oferty. Oferta powinna być wyspecjalizowana i dopasowana do odpowiedniego klienta: inną ofertę powinniśmy przedstawić dyrektorowi szkoły z okazji studniówki, inną na wyjście firmowe zarządu korporacji. Dopasowanie oferty jest kluczowe w momencie jej tworzenia. Często po kilku przygotowanych eventach, restauratorzy wybierają jeden rodzaj obsługiwanych imprez i specjalizują się w nich. Przy nałożeniu odpowiedniej marży, eventy cateringowe mogą być bardzo zyskowne dla restauracji.
USŁUGA SPRZEDANA: CO DALEJ?
Załóżmy, że znaleźliśmy chętnego na nasze usługi. Jak postępować dalej, aby doprowadzić do maksymalnego zadowolenia klientów? Powinniśmy skupić się na dokładnym rozplanowaniu eventu, ustaleniu form transportu oraz obsługi. Obsługa zewnętrznej imprezy stanowi nie lada wyzwanie dla restauratorów. Najczęściej wykorzystuje się zasoby restauracji, czyli zleca za dodatkową opłatą lub w ramach pensji pracę kelnerom. Cateringi z powodzeniem można przygotować w restauracyjnej kuchni i przewieźć w dostosowanych do tego termoportach, warto też zadbać o odpowiednie serwowanie potraw oraz obsługę gości. Pamiętajmy o tym, że na rynku istnieje sporo agencji pracy, specjalizujących się w krótkoterminowym wynajmie pracownika tylko na eventy.
EVENTY W LOKALU – CO NA TO STALI GOŚCIE?
Organizacja eventów w lokalu jest dla wielu restauratorów dobrym sposobem na poprawienie rentowności lokalu oraz zapewnienie odpowiedniego obrotu w chwilach, kiedy normalny ruch w restauracji jest mniejszy. Istnieją lokale, które istnieją wyłącznie w oparciu o eventy firmowe. Częste organizowanie zamkniętych imprez firmowych w naszej restauracji, może wpłynąć na utratę części stałych gości. Warto zadbać więc o oddzielną salę lub przestrzeń, w której możemy zorganizować prywatną imprezę. Należy też pamiętać o dobrej komunikacji z naszymi gośćmi, aby informować ich na bieżąco o planowanych imprez zamkniętych. Możemy to robić poprzez kanały w social mediach lub informując ustnie stałych bywalców nawet na kilka dni wcześniej podczas obsługi kelnerskiej.