BFS_nowy_1062_700px_psy_w_restauracji

Coraz częściej możemy zobaczyć, że psy w restauracji są równie częstymi gośćmi co ich właściciele. Towarzyszą ludziom w codziennym życiu – w domu, w parku, ale też w przestrzeni publicznej: w sklepach, salonach piękności i w…. restauracjach. To właściciel lokalu ostatecznie decyduje, czy zwierzęta domowe będą mile widziane, ale wyraźnie widać, że właściciele psów tego właśnie oczekują. Zanim podejmiesz decyzję, zastanów się, jak obecność czworonogów lub właśnie zakaz ich wstępu może wpłynąć na funkcjonowanie Twojej restauracji. 

Z pieskiem czy bez pieska?

Goszczenie zwierząt w lokalu gastronomicznym jest trendem, który w najbliższym czasie będzie nabierał na znaczeniu. Restauracje prześcigają się w typach gościnności w tym przypadku. Wersja minimalistyczna zakłada po prostu zezwalanie na wejście z pupilem do lokalu. Wersja pośrednia to dodatkowo miska z wodą, natomiast wersja zaawansowanej gościnności – to specjalne menu z potrawami dla czworonogów. Wizerunkowo i marketingowo jest to bardzo dobra decyzja. Pod warunkiem oczywiście, że nasz typowy i klasyczny gość nie ma nic przeciwko wizycie czworonogów. Musimy mieć też na uwadze, że niektórzy goście mogą mieć alergię na sierść zwierząt. Nie da się jednak ukryć, że psy w restauracji są coraz częstszymi gośćmi. 

Pies asystujący w restauracji – przepisy prawne

Właściciel lokalu gastronomicznego (ani innego miejsca publicznego) nie może odmówić wstępu z psem asystującym osobie z niepełnosprawnością, nie może też nakazać osobie niepełnosprawnej pozostawienia psa asystującego na zewnątrz ani uzależniać wstępu od zdania innych klientów. Szczegółowe informacje dotyczące psów asystujących określają przepisy Ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. W takiej jednak sytuacji pies w restauracji nie podlega dyskusji. 

Pies asystujący to taki, który posiada nie tylko odpowiednie umiejętności, ale też specjalny certyfikat, uprząż i świadectwo szczepień. Posiadanie takiego psa umożliwia osobie niepełnosprawnej lepsze funkcjonowanie w przestrzeniach publicznych, w tym również korzystanie z takich miejsc, jak restauracja. Warto też wiedzieć, że pies asystujący osobie niepełnosprawnej jest w pracy, więc nie powinniśmy go zaczepiać, głaskać, karmić ani wołać. Warto natomiast zapytać właściciela, czy możemy zaoferować jego czworonogowi miskę świeżej wody. 

Nieco inaczej wygląda sytuacja, gdy do restauracji wprowadzamy psa niebędącego psem asystującym.

Zwykłe psy w restauracji – co na to Sanepid?

Co z psami, które nie są psami asystującymi? Sanepid nie sprzeciwia się bezpośrednio wprowadzaniu psów domowych do restauracji – nie ma takiego zakazu. Stanowisko Sanepidu jest dość jasne: najważniejsze jest z perspektywy służb sanitarnych bezpieczeństwo żywności. Właściciel restauracji powinien jedynie zadbać o to, aby zwierzęta przebywające w restauracji nie powodowały zanieczyszczenia żywności. Sanepid nie może zatem nałożyć kary na właściciela lokalu gastronomicznego z powodu obecności zwierząt domowych w restauracji – warto poinformować o tym obsługę. Ze względu na nieznajomość przepisów i strach przed odpowiedzialnością karną wielu pracowników sali wyprasza klientów z psami, motywując swoją decyzję właśnie wymogami Sanepidu. Należy przy tym pamiętać, że właściciel psa odpowiada za ewentualne zniszczenia w lokalu spowodowane obecnością czworonoga. Psy w resturacji powinny też zachowywać się tak, żeby nie przeszkadzać innym gościom – to już jednak zadanie dla ich właścicieli. 

Czy restaurator może nie zgodzić się na wizytę psa w restauracji?

Może. Jednak taka decyzja o zakazie wstępu psów do restauracji powinna być dobrze przemyślana, ponieważ w przyszłości może wpłynąć również na rentowność lokalu oraz opinie o nim. Sam właściciel lub pracownicy sali mogą mieć alergię na sierść zwierząt. Najbezpieczniejszą opcją jest więc opracowanie logicznego regulaminu, z którym może zapoznać się każdy klient. 

Niezależnie od decyzji, jaką podejmiesz w sprawie goszczenia psów w restauracji, warto zapoznać pracowników sali oraz menadżera z jasnym stanowiskiem firmy. Jeśli zależy Ci na tym, aby każdy gość czuł się w Twojej restauracji dobrze, zadbaj o właściwą informację wśród pracowników oraz postaraj się egzekwować przyjęte standardy. Miska pełna świeżej wody przed lokalem może działać lepiej niż najlepsza promocja.

Przeczytaj też o trendach eko.