Wysoka inflacja i rosnące ceny sprawiają, że zastanawiasz się, jak obniżyć koszty, aby zachować płynność finansową? Przeczytaj, w jakich obszarach możesz szukać oszczędności!

Gastronomia jest branżą bardzo kosztochłonną, co oznacza, że zysk ze sprzedaży to około 5-15% całej sprzedaży. Przy tak niedużych poziomach nawet niewielkie wzrosty kosztów powodują podwyższenie ryzyka utraty wypłacalności. Dlatego warto poszukać oszczędności i zastanowić się, jak obniżyć wartość codziennych wydatków.

Media i lokal – jak obniżyć wydatki?

Oszczędności w firmie warto zacząć od takich obszarów jak telefonia komórkowa, internet, telewizja i muzyka w lokalu. Być może nowy dostawca zaoferuje niższą stawkę w zamian za podobne usługi. W przypadku muzyki, zamiast komercyjnych rozgłośni, czy też aplikacji streamingowych, można sięgnąć po muzykę alternatywną przeznaczoną dla lokali usługowych. Może się wydawać, że oszczędności na jednym rachunku nie będą duże, jednak zsumowane na przestrzeni czasu mogą znacznie polepszyć roczny wynik finansowy. Warto dodatkowo rozpocząć negocjacje z osobą wynajmującą lokal. Dla wynajmujących bardziej wartościowym kontrahentem jest firma, która nie spóźnia się z płatnościami. Zwłaszcza, gdy funkcjonuje przez wiele lat, i nie zmusza właściciela do szukania nowego najemcy.

Surowce do gastronomii – jak negocjować ceny?

Podwyżki cen w dużej mierze dotyczą właśnie tego sektora: produktów spożywczych będących bazą działalności operacyjnej każdej restauracji. Warto porozmawiać z hurtowniami i dopytać o możliwości obniżenia cen albo zamrożenia ich na stałym poziomie. To dobra metoda w przypadku zamówień o określonej wielkości. W szczególności dotyczy to tych produktów, które lokal zamawia w dużych ilościach. Dostawca poprzez zwielokrotnienie marży może pozwolić sobie na obniżenie ceny.

Chcąc zachować stały poziom marży na oferowanych daniach przy rosnących kosztach towarów, można również podnieść własne ceny sprzedaży. Pojawia się obawa przed utratą klientów lub ich niezadowoleniem, jednak w czasach wysokiej inflacji nikogo nie powinny dziwić takie mechanizmy. Podwyżkę cen w menu można złagodzić innymi czynnikami, które powodują u klienta poczucie otrzymania czegoś więcej w zamian za wyższą cenę (nowe dania w karcie, nowy wystrój lokalu, inne talerze itp).

Zamienniki do restauracji

Rozwiązaniem na rosnące koszty surowców mogą okazać się zamienniki spożywcze i zmiany w recepturach. Duże hurtownie w swojej ofercie posiadają szeroki asortyment produktów z różnych stron świata. Dlatego warto poszukać tańszych zamienników dotychczasowych produktów, które obniżą koszt produkcji, ale pozwolą na zachowanie jakości. Dobrym rozwiązaniem są warzywa i owoce już przetworzone lub zamrożone. Produkty konserwowe i mrożone pozwalają oszczędzać czas w kuchni, co wpływa na koszt wynagrodzeń. Takie produkty zmniejszają ilość odpadów i strat na kuchni, a także koszty energii elektrycznej i gazu.

Kredyty w gastronomii – jak obniżyć koszty?

Jeżeli firma posiada kredyt inwestycyjny, debet na rachunku lub leasing, warto porozmawiać z doradcą finansowym o ewentualnych możliwościach zmniejszenia wartości rat. Jest to możliwe dzięki konsolidacji i przeniesieniu kredytów do innych podmiotów finansowych. Banki chętnie skupują od siebie nawzajem zadłużenia, zmniejszając przy tym oprocentowanie, co dla przedsiębiorcy oznacza niższe raty. Istnieje także możliwość wydłużenia czasu spłaty. Ten zabieg zmniejszy wartość bieżących rat, jednak w długim okresie zwiększa się wartość odsetek, przez co kredyt w całości jest droższy.

Pracownicy w restauracji a inflacja

Koszt wynagrodzeń to sektor, w którym z pewnością nie warto wprowadzać radykalnych oszczędności. Obniżenie stawki lub rezygnacja z kilku pracowników może doprowadzić do negatywnej atmosfery w załodze, a to z kolei może prowadzić do spadku sprzedaży. Również przeciążenie pozostałych pracowników po takich redukcjach nie wpłynie pozytywnie na zespół. Zdecydowanie lepiej skupić się na motywowaniu pracowników do jeszcze lepszej i bardziej efektywnej pracy, która zaowocuje zwiększeniem obrotu. Pomoże tutaj dobrze skonstruowany finansowy system motywacyjny (premia od obrotu, od sprzedaży dziennej, targety na sprzedaż lub na zmianę) lub konkursy sprzedażowe z nagrodami rzeczowymi. Bardziej sprawdzi się strategia, w której zamiast obniżać koszt, przedsiębiorca swoimi działaniami podnosi obrót i zachowuje koszt na podobnym poziomie.

Warto przeanalizować każdy koszt oddzielnie i zastanowić się, w jaki sposób zmniejszyć jego wartość. Należy jednak pamiętać, że w przypadku takich sektorów, jak zatrudnienie czy też marketing, oszczędności mogą wywołać odwrotny skutek w postaci zmniejszających się zysków. 

Przeczytaj też, jak zwiększyć sprzedaż>>