Kusi Cię wizja, by otworzyć własny sklep z punktem gastronomicznym? To ciekawe i popularne rozwiązanie na rynku. Dowiedz się, jakie wymogi musisz spełnić!

MAŁE PRZYPOMNIENIE O MAŁEJ GASTRONOMII

Mała gastronomia to miejsce, w którym wszystkie wyroby przygotowywane są na bazie półproduktów i gotowych wyrobów. Na miejscu poddaje się je ewentualnej obróbce termicznej. W większości przypadków gotowe potrawy i napoje wydawane są w naczyniach jednorazowych. Oczywiście nie jest to reguła, ponieważ zdarzają się punkty, w których potrawy i napoje serwuje się w naczyniach wielokrotnego użytku. Dowiedz się więcej o przygotowaniu kuchni w małej gastronomii.>>

Sklepy z punktami gastronomicznymi to popularna forma biznesu w sektorze handlowym. Istnieje wiele sieci i franczyz proponujących takie rozwiązanie.

DOKUMENTY, KTÓRE POWINIEN MIEĆ PUNKT GASTRONOMICZNY

Na odbiór Sanepidu należy przygotować następujące dokumenty:

  1. Aktualny wynik badania wody.
  2. Umowę najmu/prawo do użytkowania nieruchomości.
  3. Projekt technologiczny » – jeśli jest wymagany.
  4. Umowę na wywóz odpadów.
  5. Umowę o odbiór przepracowanego oleju spożywczego. W przypadku, gdy będziemy używać frytury, musimy podpisać umowę z firmą zewnętrzną, która będzie ją systematycznie odbierać.
  6. Umowę z firmą DDD lub stosowny zapis w dokumentacji GMP/GHP dotyczący programu zabezpieczenia obiektu przed szkodnikami.
  7. Dokumentacja GMP/GHP i/lub dokumentacja HACCP.
  8. Orzeczenia do celów sanitarno-epidemiologicznych pracowników, czyli tzw. dawna Książeczka Sanepidowska.
  9. Książkę kontroli przedsiębiorcy »

WYMAGANIA, NA KTÓRE SZCZEGÓLNIE ZWRACA UWAGĘ SANEPID

Niezależnie od specyfiki naszej działalności, np. sprzedaż wyłącznie artykułów spożywczych opakowanych, system samoobsługowy (koszyki), sprzedaż posiłków i napojów wyłącznie na wynos – musimy spełnić kilka wymagań.

Sprzedaż artykułów niepakowanych

Jeśli planujemy sprzedawać żywność luzem, musimy zapewnić nie tylko wagę, ale również odpowiednie urządzenia np. krajalnice. Tym samym nie możemy zapomnieć o odpowiednich instrukcjach i procedurach, które powinny znaleźć się w dokumentacji GMP/GHP dotyczących higieny pracowników, czy utrzymania odpowiedniej higieny sprzętu i urządzeń.

Magazynowanie artykułów i półproduktów wykorzystywanych do przygotowania wyrobów, napojów

Artykuły spożywcze należy eksponować i magazynować w sposób, który zapewni odpowiednie warunki przechowywania. Nie można dopuścić do przerwania łańcucha chłodniczego, ani narazić produktów na inne czynniki zewnętrzne. Produkty należy przechowywać zgodnie z zasadą nie stykania się ze sobą produktów surowych i przetworzonych. Półprodukty, wyroby gotowe przeznaczone do produkcji wyrobów i napojów należy przechowywać w przeznaczonych do tego celu urządzeniach chłodniczych, półkach i szafkach.

System samoobsługowy

Jeśli naszym klientom zapewnimy koszyki, do których będą mogli włożyć wybrane przez siebie artykuły, musimy pamiętać, aby kosze regularnie poddawać zabiegom mycia i dezynfekcji. Oczywiście stosowne procedury i instrukcje powinny znaleźć się w dokumentacji GMP/GHP.

Jeśli w naszym lokalu nie ma wystarczająco miejsca, aby wyznaczyć oddzielne pomieszczenie do tego celu, należy skorzystać z usług firmy zewnętrznej. Na prośbę Sanepidu należy przedłożyć dokument potwierdzający, że czynności te wykonuje podmiot zewnętrzny.

Postępowanie z wyrobem niezgodnym

Wszystkie artykuły spożywcze, które uległy w lokalu m.in. przeterminowaniu, zepsuciu, czy zostały uznane za niezgodne – należy wycofać. Odpowiednie zapisy dotyczące wycofania wyrobu niezgodnego powinny znaleźć się w dokumentacji GMP/GHP. Sanepid podczas kontroli może zapytać pracownika, w jaki sposób sklep postępuje w przypadku, gdy sprzedawane mięso uległo zepsuciu. Czy wyrzucane jest do pojemnika na odpady, a może zwracane do dostawcy?

Toaleta dla klientów w lokalu, a serwowanie posiłków na miejscu

Jeśli nie ma możliwości zaadaptowania w lokalu toalety dla klientów, trzeba liczyć się z tym, że serwowane posiłki przeznaczone będą wyłącznie na wynos. Nie oznacza to, że nie możemy w lokalu postawić stolika z krzesłami. Klienci mogą bowiem w tym miejscu usiąść i poczekać, aż posiłek zostanie przygotowany.

INFORMACJA O ALERGENACH

W menu sklepu z punktem gastronomicznym musi znaleźć się informacja na temat alergenów, które mogą znajdować się w oferowanych potrawach i napojach.

INFORMACJA O ŻYWNOŚCI NIEOPAKOWANEJ

W przypadku sprzedaży żywności nieopakowanej (np. pieczywo, wędlina), czyli sprzedawanej luzem/na wagę, należy udostępnić obowiązkowe informacje na jej temat. Może to być wywieszka lub katalog produktów. Zwykle informacje te dostarczają dostawcy lub producenci. Obowiązkowe informacje zawierają: nazwę środka spożywczego, wykaz składników, klasę jakości handlowej, dane producenta. W przypadku pieczywa do informacji wymaganych należy masa produktu i informacja „pieczywo produkowane z ciasta głęboko mrożonego”, gdy został zastosowany taki proces technologiczny.