W związku z pandemią SARS COV-2 również gastronomia musi zmierzyć się z zupełnie nowymi wyzwaniami. Restauracje mogą na ten moment sprzedawać dania wyłącznie na wynos lub z dostawą do domu. Restauratorom, którzy zdecydowali się prowadzić biznes w tym trudnym okresie, przypominamy podstawowe zasady dobrej praktyki higienicznej, które należy zachować przy dostawie żywności. Jeśli natomiast jesteś Klientem, który chciałby zamówić danie z restauracji, ale masz obawy – podpowiadamy, jakie środki ostrożności powinieneś zachować przy odbiorze jedzenia.

UWAGA! Koronawirus a bezpieczeństwo żywności

Główny Inspektorat Sanitarny podkreśla, że zachowanie dobrych praktyk higienicznych  zapobiega zanieczyszczeniu żywności. Zgodnie ze stanowiskiem EFSA, nie ma dowodów na to, że żywność może być źródłem lub pośrednim ogniwem transmisji wirusa SARS COV-2. Aby zachować mikrobiologiczne bezpieczeństwo żywności, należy zachować podstawowe zasady bezpieczeństwa żywności. Już teraz wiemy, że dokładna obróbka termiczna np. 30 minut w temp. 60°C niszczy koronawirus.

SARS COV-2: DOBRE PRAKTYKI HIGIENICZNE PRZY SPRZEDAŻY NA WYNOS / DOSTAWIE DO DOMU

1. Odbiór posiłku

Pracownik odbierający posiłek nie może wchodzić do pomieszczeń produkcyjnych. W tym celu, zaleca się wydzielić w lokalu odpowiednią strefę. Jeśli istnieje możliwość, można wydawać posiłki przez okno sprzedażowe.

Podobnie sytuacja dotyczy odbioru dań z opcją na wynos. Wydajemy posiłki przez okno sprzedażowe lub poprzez ograniczenie wejścia na raz pewnej ilości osób do lokalu np. wpuszczamy pojedynczo osoby.

2. Bezpieczne płatności

Główny Inspektorat Sanitarny zaleca ograniczenie płatności gotówkowych. Jeśli to możliwe zapewniamy pracownikom terminal. Można również skorzystać z opcji uruchomienia płatności online.

3. Dostawa / odbiór posiłków

Podstawową zasadą jaką należy zachować podczas dostawy / odbioru posiłków jest zachowanie bezpiecznej odległości, która wynosi od 1-1,5 metra. Pracownicy mogą pozostawić posiłek np. przed drzwiami, zapukać i udać się na bezpieczną odległość. Klient wychodzi i odbiera posiłek. Jeśli dokonywana jest podczas odbioru płatność gotówkowa, należy zapewnić pracownikowi rękawiczki ochronne.

4. Mycie i dezynfekcja toreb / pojemników do transportu żywności / wyposażenia

W tym okresie, szczególnie ważne jest wzmożenie procedur mycia i dezynfekcji. Jako Właściciel zwrócić szczególną uwagę na regularne mycie i dezynfekcję toreb i pojemników przeznaczonych do transportu posiłków. Zabiegi mycia i dezynfekcji należy przeprowadzać w wydzielonym do tego celu miejscu. Szczególną uwagę należy zwrócić na dezynfekcję rączek toreb, a także pokryw i uchwytów w pojemnikach, które są siedliskiem bakterii, wirusów i grzybów.

Codzienną dezynfekcją należy również objąć pozostałe wyposażenie pracownika, który dostarcza posiłki np. kask, drążek do zmiany auta, klamki do samochodu, rączki od roweru itd.

Pobierz plik

Instrukcja mycia i dezynfekcji toreb i opakowań do transportu żywności

5. Zasady higieny osobistej

Pracownicy powinni zostać poinstruowani, kiedy należy myć ręce oraz o obowiązku informowania o złym stanie zdrowia. W obecnej sytuacji, można również wdrożyć codzienną kontrolę temperatury, przed rozpoczęciem pracy. Osoby o podwyższonej temperaturze nie zostaną dopuszczone do pracy.

Pobierz plik

Instrukcja BHP dobrej praktyki higienicznej

Przypominamy! Ręce należy myć:

  • przed rozpoczęciem pracy;
  • przed kontaktem z żywnością, która jest przeznaczona do bezpośredniego spożycia, ugotowana, upieczona, usmażona;
  • po obróbce lub kontakcie z żywnością surową, nieprzetworzoną;
  • po zajmowaniu się odpadami/śmieciami;
  • po zakończeniu procedur czyszczenia/dezynfekcji;
  • po skorzystaniu z toalety;
  • po kaszlu, kichaniu, wydmuchaniu nosa;
  • po jedzeniu, piciu, lub paleniu;
  • po kontakcie z pieniędzmi.

Należy również uświadomić pracowników w kwestii zachowania higieny podczas kaszlu i kichania. Podczas kaszlu i kichania należy zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzuć chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce, używając mydła i wody lub zdezynfekować je środkami na bazie alkoholu (min. 60%). Nie mogą obawiać się zwracać uwagi współpracownikowi i Klientom, aby nie kasłali i nie kichali w ich kierunku.

KORONAWIRUS: ŚRODKI OSTROŻNOŚCI PRZY ODBIORZE DOSTAW JEDZENIA DLA KLIENTÓW

  1. W przypadku zamówienia z dowozem do domu, dowiedz się przed realizacją zamówienia, jak będzie przebiegał odbiór zamówienia. Możesz sam zaproponować, aby kurier pozostawił posiłek „pod drzwiami”. Jeśli odbierasz osobiście posiłek od dostawcy lub z restauracji, zachowaj bezpieczną odległości (1-1,5m).
  2. Postaraj się dokonać bezgotówkowej płatności za posiłek.
  3. Jeśli odebrałeś posiłek bezpośrednio z restauracji lub od kierowcy, który dostarczył Ci bezpiecznie posiłek do domu, pamiętaj po odbiorze o dokładnym umyciu rąk wodą z mydłem lub ich dezynfekcję środkiem na bazie alkoholu (min. 60%).

Pobierz plik

Technika mycia i dezynfekcji rąk według schematu Ayliffe’a