Zastanawiasz się nad tym, jakie narzędzia marketingowe podniosą sprzedaż w Twoim lokalu? Postaw na programy lojalnościowe w restauracji, doceń swoich klientów i ciesz się z coraz większego ruchu.
Programy lojalnościowe to strategia marketingowa, która nagradza stałych i najbardziej zaangażowanych klientów restauracji. W zamian za częste wizyty w lokalu otrzymują oni określone benefity, zazwyczaj w postaci zniżek lub darmowych produktów. Głównym zadaniem programów jest zachęcenie gości do ponownych odwiedzin i zamówień, co finalnie przenosi się na większą sprzedaż. W gastronomii często powtarza się, że znacznie trudniej jest zachęcić gości do kolejnej wizyty, niż do pierwszej. W tym z pewnością mogą pomóc programy lojalnościowe w restauracji.
Karta na pieczątki w kawiarni, piekarni lub restauracji
Karty z miejscem na pieczątki to najbardziej popularny i łatwy do wdrożenia program lojalnościowy. Mechanizm tej promocji jest bardzo prosty. Za każdy zakupiony produkt – kawę, kanapkę lub danie lunchowe, klient otrzymuje pieczątkę. Gdy uzbiera ich określoną ilość, przysługuje mu w prezent – gratisowy lunch lub produkt. Z finansowego punktu widzenia, marża na wszystkich wcześniej zakupionych produktach pokrywa koszt gratisowej porcji. Ważniejszy jest jednak aspekt psychologiczny, który motywuje i zachęca klienta do odwiedzin w lokalu, ponieważ czeka tam w zamian nagroda. W wielu przypadkach będzie to decydujący czynnik, który sprawi, że klient wybierze tę restaurację, a nie inną. Finalnie oznacza to większe zyski przedsiębiorstwa. Karta na pieczątki sprawdzi się idealnie w kawiarni, bistro, lokalu typu fast food, ale i restauracji oferującej codzienne zestawy obiadowe.
System punktowy w gastro
System punktowy polega na gromadzeniu na indywidualnym koncie klienta punktów otrzymywanych za każdy zakup w restauracji. Przelicznikiem może być ilość wydanych pieniędzy, na przykład 1 zł = 1 punkt. Następnie, po uzbieraniu określonej liczby punktów, wymieniane są one na gratisowe dania, zniżki, butelkę wina, a czasem gadżet związany z lokalem (tak zwany merch: koszulka, skarpetki, książka). Ten program wymaga od restauracji większego zaangażowania technologicznego i informatycznego lub specjalnego systemu sprzedaży POS z odpowiednim modułem. Klienci mogą rejestrować sprzedaż za pomocą przypisanej karty magnetycznej lub aplikacji w telefonie (w tym przypadku każdy ma od razu wgląd w liczbę posiadanych punktów oraz informację na temat nagród).
Program lojalnościowy w aplikacji i social media
Coraz częściej tradycyjną kartę na pieczątki, a nawet kartę magnetyczną, zastępują specjalnie stworzone do tego celu aplikacje. Restauracja może zamówić swoją własną aplikację na telefon, dzięki której będzie mogła komunikować się ze swoimi gośćmi. Istnieje również wiele gotowych rozwiązań, wymagających jedynie dopasowania ich do specyfiki restauracji. W zależności od złożoności aplikacji, takie rozwiązanie może być droższe niż wydrukowanie kart, jednak aplikacja na telefonie daje dużo więcej możliwości. Można do niej przenieść programy lojalnościowe (np. “kup dziesięć, jedenasty dostaniesz w gratisie”) lub umożliwić zbieranie punktów. Jest to dobre narzędzie do wysyłania wiadomości push i powiadomień na temat wydarzeń w restauracji oraz rabatów. Funkcję informacyjną spełni też profil w social mediach, który obecnie jest znacznie częściej odwiedzany niż strona internetowa lokalu. Co więcej, obecność restauracji na różnych platformach pozwala na docieranie do nowych odbiorców poprzez aktywności stałych klientów.
Polecenia i systemy afiliacyjne w gastronomii
Restauracja może również wynagradzać swoich gości w zamian za polecenia. Jeżeli lokal odwiedzi nowy klient za namową stałego bywalca, tamten w zamian za swoją aktywność otrzymuje rabat lub prezent. Szczególnie dobrze sprawdza się to w przypadku cateringów dietetycznych (polecający przekazuje spersonalizowany kod afiliacyjny, który wykorzystuje nowy klient). W tradycyjnym lokalu poleceniem może być link do pobrania aplikacji restauracji lub zarejestrowania nowego konta na stronie internetowej z programem partnerskim. Nowy użytkownik zaczyna sam dzięki temu zbierać punkty i korzystać z przywilejów, natomiast polecający otrzymuje gratyfikację od restauracji.
Newsletter z rabatami
Warto również zachęcać stałych klientów do zapisów na newsletter lub do pobrania restauracyjnej aplikacji. Newsletter (mailing), to krótkie wiadomości informacyjne wysyłane w postaci maila do użytkowników znajdujących się w bazie przedsiębiorcy. Aby móc wysyłać takie wiadomości, restauracja musi posiadać tzw. zgodę marketingową od właściciela adresu mailowego. Należy również przygotować informację na temat przetwarzania danych osobowych oraz jasne wskazówki, jak można zarządzać lub wycofać przekazane dane. Więcej o RODO>>
Przekazywaną informacją może być nowość w menu, ciekawe wydarzenie, które odbędzie się w restauracji lub specjalny rabat, który przysługuje po okazaniu kodu lub wiadomości. To narzędzie pozwala na kontakt z gośćmi i szybki przepływ informacji.
Warto pamiętać, że utrzymanie stałych gości na zmiennym rynku gastronomicznym jest kluczowe, aby zachować płynność restauracji i wzrost obrotu. Programy lojalnościowe połączone z wysoką jakością i dobrym smakiem mogą nam w tym pomóc. Konkretny rodzaj i mechanizm przyznawania gratyfikacji powinien być ściśle dopasowany do charakteru lokalu, ale też do budżetu, jaki przedsiębiorca może przeznaczyć na działania marketingowe.