Co z plastikowymi opakowaniami czy przykrywkami do kawy? Jakie opłaty przenieść na klientów, a jakie poniosą restauratorzy? Czy warto wprowadzić opakowania wielokrotnego użytku? Dowiedz się, jakie konsekwencje dla właściciela gastronomii i jego klientów.

Dyrektywa plastikowa: od kiedy w Polsce? Czego dotyczy?

Dyrektywa plastikowa 2021 to projekt, którego głównym celem jest walka z nadmierną produkcją tworzyw sztucznych i ich emisji do środowiska.  Do głównych zadań tego projektu należy ograniczenie stosowania tworzyw sztucznych, w tym plastiku i zastąpienie ich alternatywnymi produktami oraz odzysk materiałów poprzez recykling. 

W pierwszym etapie dyrektywa zakazała obrotu niektórymi produktami, często wykorzystywanymi w branży gastronomicznej. Dotyczyło to między innymi opakowań i kubków styropianowych. 

W 2023 roku zmieniły się również zasady sprzedaży napojów w butelkach z tworzyw sztucznych. Nowy wymóg obliguje producentów do wprowadzania do obrotu butelek plastikowych tylko wtedy, gdy pokrywka i wieczka pozostają trwale zamocowane do opakowania.

Opłaty za jednorazowe pojemniki na żywność

Dyrektywa plastikowa obejmuje również wprowadzenie dodatkowych opłat za korzystanie z pojemników jednorazowych na żywność i napoje wykonanych z tworzyw sztucznych. Opłata ta ma być ponoszona przez klientów placówek detalicznych, hurtowych, ale i lokali gastronomicznych, w których sprzedawana jest żywność w tego typu opakowaniach. Rozporządzenie wskazuje konkretne produkty i wysokość opłat. Są to:

  • Kubki na napoje wraz z pokrywkami i wieczkami – 20 gr od sztuki
  • Opakowania na żywność i posiłki (żywność do spożycia na miejscu lub na wynos) – 25 gr od sztuki.

Jest to zatem kolejny wydatek, który restauratorzy doliczają do ostatecznej ceny dania sprzedawanego na wynos w opakowaniach jednorazowych. 

Alternatywą, która pojawia się już na rynku, jest sprzedaż na wynos z wykorzystywaniem opakowań wielokrotnego użytku. Przykładowo, część pizzerii już teraz stosuje opakowania na pizzę, które można ponownie zastosować zamiast wyrzucać od razu do śmieci.

Koszt gospodarowania odpadów po wprowadzeniu Dyrektywy Plastikowej

Od 1 stycznia 2024 roku uregulowana została kwestia stawek za opłaty na pokrycie kosztów zagospodarowania odpadów wynikających z tworzyw sztucznych i produktów jednorazowych. Stawka ta wynosi 10 gr za każdy kilogram. Firmy mają obowiązek pokrycia kosztów wprowadzenia tych jednorazówek do obrotu w danym roku kalendarzowym. Wysokość opłaty to iloczyn stawki i masy tworzyw sztucznych, które przedsiębiorca wprowadził na rynek. Inna opłata i stawka dotyczy wyrobów tytoniowych z filtrami zawierającymi tworzywa sztuczne, chusteczki nawilżane oraz balony (1 gr za sztukę).

Już teraz widać zatem, że restauratorom bardziej opłaca się proponowanie swoim gościom opakowania z tworzyw pochodzących z recyklingu lub tych podlegających szybkiemu rozkładowi. Nowelizacja ustawy zakłada zresztą, że przedsiębiorca ma obowiązek zapewnienia konsumentom alternatywy dla jednorazowych opakowań właśnie w postaci opakowań biodegradowalnych lub wielokrotnego użytku.

Potrzebujesz wzoru instrukcji usuwania odpadów, w tym plastiku?

Pobierz wzór z naszej strony.

Pobierz plik

Instrukcja usuwania odpadów

Dyrektywa plastikowa – czy to koniec zmian w przepisach?

To nie koniec zmian, które czekają Polskę jeszcze w 2024 roku. Na mocy dyrektywy, od 1 lipca 2024 roku zakazana będzie sprzedaż plastikowych sztućców, kubków, talerzy i słomek do napojów. Obejmie to również jednorazowe mieszadełka dostępne na przykład stacjach benzynowych lub w niektórych kawiarniach. 

Warto zatem już teraz zastanowić się, czym zastąpić wyżej wymienione produkty, o ile nadal restauracja korzysta z plastikowych rozwiązań. 

Liczne badania społeczne pokazują, że wdrażanie ekologicznych rozwiązań w lokalach gastronomicznych jest bardzo pozytywnie postrzegane przez gości i są oni wtedy skłonni zapłacić więcej za produkty serwowane w taki sposób. Bycie ekologicznym i działania na rzecz środowiska, choć droższe niż powszechny plastik, mogą bardzo pozytywnie wpłynąć na wizerunek firmy jak i jej wyższe obroty.