Czym charakteryzuje się pokojenie Z i na co zwraca uwagę w restauracji

Gen Z, czyli osoby urodzone w latach 1997-2012, stanowią najnowszą grupę docelową dla restauracji. Ich preferencje żywieniowe różnią się od poprzednich pokoleń, a kluczowymi czynnikami kierującymi ich wyborami są takie wartości, jak: zrównoważony rozwój, zdrowie i dobrostan. Gen Z częściej niż poprzednie pokolenia wybiera dietę fleksitariańską, a nawet wegetariańską i wegańską.

Co to jest Gen-Z i jakie ma preferencje gastronomiczne?

Gen Z to generacja od zawsze obecna online i mocno zaawansowana technologicznie. To pracowite pokolenie, które ceni szybkość i wygodę w każdym aspekcie życia, w tym także w wyborze posiłków. Ich preferencje dotyczące żywności opierają się na zdrowiu, zrównoważonej produkcji oraz dostępności na żądanie.

Starasz się o koncesję na alkohol i piwo w 2024 roku?

Pobierz naszą checklistę!

Pobierz plik

Checklista - koncesja na piwo i alkohol GREENOLOGY

Siła prostoty – co lubi Gen-Z?

Niemal każdy młody człowiek lubi proste i łatwo dostępne jedzenie: pizzę, burgery, kanapki, wrapy, owoce czy sałatki. Według danych z restaurant-hospitality.com, im młodszy konsument, tym prostsze wybory kulinarne. Dopiero na poziomie szkoły średniej zaczynają się kształtować głębsze preferencje związane ze smakiem i różnorodnością w jedzeniu. 

Dlatego, niezależnie od specjalizacji Twojej restauracji, warto wziąć pod uwagę skomponowanie kilku dań, które będą nawiązywały do tej młodzieżowej kuchni.

Gen-Z i kulinarne eksperymenty

Innowacyjne składniki, nowe smaki, sięganie po kuchnie z najdalszych zakątków świata to domena ponad połowy konsumentów z pokolenia-Z. To pokazuje, w którą stronę warto spojrzeć planując np. menu sezonowe. 

Starsi konsumenci z pokolenia Z szczególnie chętnie odwiedzają restauracje oferujące ciekawe modyfikacje tradycyjnych dań z wykorzystaniem takich składników, jak trawa cytrynowa czy yuzu.

Magazyn food-management.com zapytał pracowników stołówek na kampusach akademickich o preferencje pokolenia Z. Z tego badania wynika, że Gen-Z to odważni konsumenci o różnorodnych potrzebach. Czego zatem potrzebują?

  • Menu opartego na produktach roślinnych
  • Konkretnych smaków: bardziej pikantnych i mocniej doprawionych
  • Możliwości zamawiania dań śniadaniowych przez cały dzień
  • Autentycznych potraw z różnych stron świata.

Gen-Z o swoich preferencjach 

Amerykańska organizacja non profit – International Food Information Council – opublikowała badania preferencji żywieniowych i zdrowotnych pokolenia Z. 

Badani, zapytani o definicję zdrowego jedzenia, na pierwszym miejscu wymieniali “dobre źródło wartości odżywczych” (35%), świeże jedzenie (34%), a także jedzenie zawierające warzywa i owoce (30%). 

Także tzw wzorce żywieniowe pokolenia Z wyglądają ciekawie:

  • 3 na 4 osoby przestrzegały konkretnej diety w roku poprzedzającym badanie (były też bardziej zaangażowane w ten proces w porównaniu do starszych pokoleń).
  • 27% respondentów stwierdziło, że liczy kalorie
  • dla 26% ważne jest tzw czyste jedzenie (nieprzetworzone, naturalne)
  • 19% zadeklarowało stosowanie zasad tzw uważnego jedzenia (mindful eating)
  • i wreszcie, 19% wybiera jedzenie pochodzenia roślinnego.

Co to oznacza w praktyce dla restauratorów? Istotny jest odpowiedni system informowania klientów o wartościach odżywczych konkretnych potraw, pochodzeniu surowców, a także zadbanie o jak najlepsze doświadczenia gości w restauracji.

Język menu dopasowany do pokolenia Z

Odpowiednie słowa mogą mieć wpływ na… obroty restauracji. Pokolenie Z bardzo często żywi się na mieście. Może wybierać Twój lokal, jeśli możesz przyciągnąć je takimi hasłami jak “naturalne”, “zrównoważone”, “organiczne” czy “lokalne”. To słowa, które rezonują z Gen-Z. Oczywiście, za słowami powinna iść prawdziwa wartość – jeśli więc są to tylko puste, marketingowe frazesy, to klienci szybko to zweryfikują i… wieść bardzo szybko rozniesie się po mediach społecznościowych. 

Potwierdza to Raport Trendów Konsumenckich (“Generational Differences Consumer Trend Report”) Technomic. W raporcie czytamy, że restauracje, które posługują się w swoim menu słowami “organiczne”, “z wolnego wybiegu”, “lokalne” czy “autentyczne”, przyciągają znacznie więcej klientów z pokolenia Z, gotowych zapłacić więcej za produkty, które wspierają odpowiedzialność społeczną i praktyki proekologiczne.

Zdrowe napoje i coraz mniejsza konsumpcja napojów alkoholowych

Kolejna zmiana pokoleniowa, którą możemy odczuć szczególnie w Polsce? Coraz więcej przedstawicieli pokolenia Z świadomie eliminuje alkohol ze swojej diety. Jest to podyktowane większą świadomością zdrowotną i silnie łączy się z opisanymi wcześniej wzorcami żywieniowymi.

Mądrzy restauratorzy i menedżerowie HoReCa na pewno odnajdą się w tym trendzie. Autorskie lemoniady, atrakcyjne koktajle bezalkoholowe, zdrowe smoothies to ogromne pole do popisu dla rynku gastro.

Dodatkowo, warto dobrze przemyśleć menu kawowe (tu doskonałym przykładem jest np. sieć Starbucks lub Green Coffee Nero) – najmłodsi przedstawiciele pokolenia Z, a nawet jeszcze młodsze pokolenia, chętnie umawiają się na kawę z przyjaciółmi lub zabierają swoją ulubioną latte na uczelnię. Dodatkowy plus? Darmowe wifi dające możliwość wykonywania pracy zdalnej prosto z ulubionego miejsca.

Czym zatem przyciągnąć pokolenie Z do restauracji? Podsumowanie.

  1. Roślinnymi alternatywami i roślinnym menu

Gen Z coraz częściej wybiera wegańskie i wegetariańskie opcje. Restauracje powinny oferować bogaty wybór dań roślinnych, które będą atrakcyjne dla tego segmentu klientów. Warto przy tym wspomnieć o roślinnych alternatywach nabiału, co jest bardzo istotne szczególnie w kawiarniach, gdzie przy jednym stoliku spotykają się osoby o zróżnicowanych potrzebach.

  1. Świadomością ekologiczną

Nie chodzi tu o same słowa, tu ważne są praktyczne aspekty tej świadomości. Wybór odpowiedniego dostawcy lokalnych produktów, jajka od kur z wolnego wybiegu, opakowania biodegradowalne – to tylko niektóre z rozwiązań, które zapewnią dopływ klientów z pokolenia Z. 

  1. Transparentnością i szacunkiem do klienta

Gen Z wybiera świadomie i zdrowo. Warto komunikować, w jaki sposób i z jakich składników przygotowujemy dania. Utrzymując najwyższe standardy kulinarne, zapewniając świeżość produktów i eliminując wysoko przetworzone surowce, wyrażamy szacunek do naszych klientów. Oszczędzając na jakości surowców możemy szybko stracić szacunek i lojalnych klientów. 

  1. Możliwością składania zamówień online i innymi ułatwieniami dostępu do menu

Wprowadzenie usług zamówień online jest niezbędne dla restauracji, aby przyciągnąć klientów z pokolenia Z. Dla tych zawsze zajętych konsumentów, wygoda i szybkość zamówienia są kluczowe. Inną opcją jest wprowadzenie wybranych dań pakowanych do sprzedaży na wynos (z własnej witryny lub wchodząc we współpracę z cateringami biurowymi, czy sklepami z organiczną żywnością).