Diety niskowęglowodanowe są popularne już od lat 80. XX wieku. Najbardziej znane wśród nich to dieta Dukana, Atkinsa, Kwaśniewskiego, South Beach, Zone, Paleo i dieta ketogeniczna. Przeczytaj, jak wiele opcji możesz zaproponować swoim klientom w ramach cateringu dietetycznego!

Dieta low carb – dla kogo?

Dieta low carb, choć budzi kontrowersje wśród wielu dietetyków, może być bardziej skuteczna w redukcji masy ciała niż dieta niskotłuszczowa. Wpływa również na zmniejszenie czynników ryzyka chorób sercowo-naczyniowych. Jednak dieta bardzo niskowęglowodanowa nie jest polecana osobom na diecie roślinnej. Większość produktów wysokotłuszczowych i niskowęglowodanowych takich jak jaja, mięso, owoce morza, ryby jest wykluczonych przez wegetarian lub wegan. Z tego powodu bardzo trudno jest ją odpowiednio zbilansować biorąc pod uwagę te wykluczenia na diecie roślinnej. 

Na czym polega dieta low carb?

Dieta low carb (z ang.: dieta niskowęglowodanowa) polega na ograniczeniu spożycia węglowodanów. W diecie zwiększa się podaż białka oraz tłuszczów. 

Rozróżniamy trzy rodzaje diet niskowęglowodanowych:

  1. dieta bardzo niskowęglowodanowa, która dostarcza poniżej 50 g węglowodanów dziennie, co stanowi około 4-10% energii z diety – m.in. dieta ketogeniczna 
  2. klasyczna dieta niskowęglowodanowa, która dostarcza 130 g lub mniej węglowodanów dziennie, co stanowi około 26% energii z diety;
  3. umiarkowana dieta niskowęglowodanowa, która dostarcza poniżej 250 g węglowodanów dziennie, co stanowi około 45% energii z diety.

Chcesz wiedzieć więcej?

  • Jakich produktów unikać na diecie niskowęglowodanowej
  • Jakie produkty są dozwolone?
  • Zawartość talerza na diecie low carb – jak zbilansować potrawy
  • Dieta niskowęglowodanowa jadłospis

Czytaj więcej »

Nie masz jeszcze konta? Dołącz do Akademii Greenology i sięgnij po wiedzę prosto od specjalistów!

Chcesz rozwinąć swoje kompetencje w gastronomii?

Korzystaj z dedykowanych materiałów i narzędzi dla profesjonalistów HoReCa.

Zarejestruj się