Obawiasz się, że grudzień w gastronomii to martwy sezon? Polowanie na prezenty odciąga uwagę klientów od Twojego lokalu? Przekonaj się, że ten miesiąc może być doskonałym czasem dla Twojego biznesu – mimo świątecznej gonitwy, niesprzyjającej pogody czy natłoku obowiązków. Dowiedz się, jak zmaksymalizować zyski w Twojej restauracji w tym trudnym czasie.

Dopasuj ofertę: do którego klienta chcesz dotrzeć?

Pamiętaj, że oferta w Twojej restauracji powinna być bezpośrednio dopasowana do gościa, o którego chcesz zabiegać. Czyli jakiego?

1. Oferta świąteczna dla klienta korporacyjnego

Jeżeli lokalizacja pozwala na zdobycie klienta korporacyjnego i masz w bezpośrednim sąsiedztwie kilka biur, wyjdź temu naprzeciw. Wykorzystaj trend wspólnego spędzania wigilii pracowniczej. Najbardziej znane restauracje w dużych biurowcach rezerwowane są nawet z rocznym wyprzedzeniem! Najczęściej firmy wyznaczają jedną osobę do organizacji tego typu przedsięwzięć. Osoba ta ma za zadanie zebranie oferty od restauracji i wybranie tej najbardziej atrakcyjnej. Odwiedza wytypowane restauracje w czasie lunchu bądź rodzinnych wyjść w celu przetestowania miejsca.

Dopilnuj, aby zapewnić maksymalnie przejrzystą informację dotyczącą możliwości organizacji przyjęć gwiazdkowych w lokalu. Dzięki temu każde spotkanie z gościem restauracji może być wstępem do rozmowy na temat organizacji przyjęcia.

Goście firmowi są również specyficzną grupą, która wymaga odpowiedniego dopasowania menu. Warto zadbać o to znacznie wcześniej i przygotować taką ofertę w wersji do przesłania pocztą elektroniczną oraz drukowanej (dostępnej w lokalu). Komputerowa wersja przyda się zwłaszcza wtedy, kiedy będziesz otrzymywać zapytania drogą mailową – są najczęściej jednym z pierwszych sposobów weryfikacji restauracji.

Wersję drukowaną oferty przyjęcia wigilijnego możesz dodawać gościom do rachunku lub informować ich o takiej ofercie podczas przyjmowania zamówień. Możesz również wykorzystać do sprzedaży imprez kelnerów w twojej restauracji, zachęcając ich prowizją od sprzedanego eventu lub procentem od kwoty sprzedaży.

Dobrze przygotowana oferta powinna zawierać:

  • daty, w których możliwe jest zaplanowanie wydarzenia,
  • pakiety cenowe z przeliczeniem na osobę,
  • liczbę gości, których jesteś w stanie przyjąć komfortowo w restauracji,
  • przykładowy jadłospis,
  • dokładny plan wydarzenia.

Warto skupić się na przykładowym menu, które w kwestii zaplanowanych wydarzeń może grać decydującą rolę. W przypadku spotkań świątecznych najbardziej oczekiwaną kuchnią jest kuchnia tradycyjna. Królują tutaj potrawy, które chętnie jadamy w wigilię oraz dni świąteczne. Często możemy spotkać się z wyborem menu typowo wigilijnego, z wykluczeniem potraw mięsnych, jednak nie jest to reguła.

Przykładowe grupy dań – dopasuj je do własnych wymogów:

  • Zakąski lub przekąski – są to najczęściej małe dania, porcjowane na półmiskach bądź paterach, najczęściej podawane na samym początku imprezy. Służą do zaostrzenia apetytu. Najczęściej tutaj spotykamy małe wersje sałatek, plasterki wędlin i mięs pieczonych, różne marynaty i pikle, marynowane i wędzone ryby, pieczywo.
  • Przystawki – z reguły są to porcjowane dania na talerzach, przysługujące jednej osobie. Spotykamy tutaj różnego rodzaju śledzie, galarety, pasztety, sałatki wielowarzywne, ryby pieczone, pierogi, kulebiaki. Przystawki możemy podzielić na zimne oraz gorące.
  • Zupy – najczęściej klasyczne polskie zupy takie jak: grzybowa, grzybowa z suszonych grzybów, barszcz wigilijny, zupa rybna czy rosół.
  • Dania główne – ograniczenia w stosunku do dań praktycznie nie istnieją i w dużej mierze opierają się na wyborze naszych gości. Możemy skupić się tutaj na klasycznych daniach świątecznych: smażonych rybach, kapuście wigilijnej, pasztecikach, kulebiakach, pierogach. Inną opcją są dania klasyczne opierające się na pieczonym ptactwie, drobiu bądź mięsach: wołowinie, cielęcinie czy dziczyźnie.
  • Desery – najchętniej wybieranymi deserami podczas wigilijnych spotkań są domowe ciasta takie jak szarlotka, sernik, makowiec. Można również przygotować ofertę opierającą się na bardziej wymyślnych deserach takich jak: budynie, torty, monoporcje.
  • Napoje – warto naszym gościom podać tradycyjny kompot z suszonych owoców, ale trzeba wziąć również pod uwagę ofertę alkoholową.

Przygotuj się też na nietypowe prośby, bo indywidualne dopasowanie oferty do klienta powoduje jego przywiązanie do lokalu i może zaowocować stałą współpracą.

2. Goście indywidualni

Co robić, jeżeli w okolicy Twojej restauracji nie ma zbyt wielu biur, a zainteresowanie klientów firmowych jest niewielkie? Skup się na gościach indywidualnych. Przygotuj ofertę świąteczną, którą będzie można odgrzać, bądź wyłożyć na półmisek tuż przed świątecznym rodzinnym spotkaniem.

Wiele restauracji daje klientom możliwość złożenia zamówienia świątecznego na potrawy, których nie robi się już w domach ze względu na brak czasu lub cierpliwości. Są to najczęściej pierogi, skomplikowane wędzone wędliny, mięsa pieczone, garmażeryjne dodatki, kluski śląskie bądź pyzy, galarety mięsne i rybne. Potrawy szykowane są z wyprzedzeniem i pakowane w pojemniki transportowe, a na życzenie gości w ich własne pojemniki domowe. Zdarza się również, że klienci indywidualni proszą o przygotowanie zamówionego dania na dostarczonej przez nich porcelanie (szczególnie dotyczy to takich dań jak ryba/mięso w galarecie).

Ofertę powinniśmy dopasować tak, aby była wykonalna w naszej restauracji i nie powodowała problemów z przechowywaniem żywności. Część produktów mącznych, jak pierogi, uszka bądź kołduny może być wydana klientom z mroźni, znacznie uprości to przechowywanie, a goście będą zadowoleni z dłuższego czasu możliwego do spożycia. Należy jednak wcześniej powiadomić klientów o tym, że otrzymają produkty zamrożone.

Grudzień w gastronomii – jak przyciągnąć gości w szczycie sezonu?

  • Wyznacz potencjalnego odbiorcę.
  • Stwórz dopasowaną ofertę.
  • Poinformuj o możliwościach.
  • Zadbaj o świąteczne detale.
  • Zapewnij maksymalnie wysoką jakość swoich usług.

Sprawdź też nasz poradnik sylwestrowy i zaskocz swoich gości>>