Czy zerowa stawka VAT pozostanie z nami do końca 2023 roku? Jaki wpływ ma zerowy VAT na gastronomię? Chcesz wiedzieć? Przeczytaj nasz artykuł.

Zerowy VAT w 2023 roku

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów, od 1 stycznia 2023 roku obowiązuje nadal zerowa stawka podatku VAT na żywność (podobnie jak w 2022). Początkowo przepisy wskazywały jedynie pierwszą połowę roku jako czas obowiązywania obniżonej stawki. Jednak pod koniec czerwca 2023 r obowiązywanie zerowej stawki podatku VAT na żywność zostało przedłużone do 31 grudnia 2023 r. 

Zerowy VAT, dobry dla gastronomii czy dla konsumenta?

Teoretycznie obniżenie stawki VAT do poziomu zero powinno stanowić neutralne rozwiązanie dla branży gastronomicznej, nie generujące dodatkowych kosztów ani oszczędności. To, co restaurator musiałby zapłacić w formie podatku VAT hurtownikowi, teraz odda do urzędu skarbowego jako VAT należny. W praktyce niestety jest inaczej. Stale rosnące ceny produktów spożywczych spowodowały, że ceny towarów objętych zerową stawką, szybko wyrównały poziom cen sprzed obniżki. Przedsiębiorca zatem nadal musi zapłacić za fakturę kosztową tyle samo, jednak teraz, bez możliwości odliczenia VAT od własnej sprzedaży. Niestety eksperci wskazują, że ceny nadal będą rosnąć, dlatego też spodziewać się można jeszcze większych wydatków. 

Zerowy VAT – problem dla gastronomii

Wprowadzenie i pozostawienie stawki zerowej VAT w przypadku branży gastronomicznej i turystycznej, to bardzo duży problem rzutujący na zarobki firm. Oznacza bowiem brak możliwości odliczenia VAT-u dotychczas płaconego przez nich przy zakupie towarów od hurtowników. Sami natomiast muszą odprowadzić pełny VAT należny ze sprzedaży swoich dań i napojów (8% i 23% w zależności od rodzaju usługi). Jak wskazują eksperci, obniżenie VAT-u wcale nie spowodowało, że towary były tańsze. Wręcz przeciwnie. Rosnąca inflacja spowodowała, że ceny produktów również wzrosły. Jest to zatem kolejne – obok rosnących cen produktów spożywczych i rachunków za energię – wyzwanie, z jakim zmierzyć muszą się restauratorzy.

Technika kulinarna: grillowanie

Roślinne grillowanie? Pełne smaku! Sprawdź najnowszy kurs i stwórz wyjątkową ofertę grillową dla swoich klientów!

Przejdź do kursu

Jak radzić sobie z rosnącymi kosztami?

Branża gastronomiczna musi w obecnej sytuacji sama znaleźć rozwiązanie, które pozwoli na zwiększenie przychodów, przy stale rosnących kosztach. Najprostszym wyjściem wydaje się podniesienie cen we własnej ofercie, co oczywiście ma rację bytu w zaistniałej sytuacji. Warto również poszukać tańszych zamienników wśród produktów, bazować na towarach sezonowych czy też skupić sprzedaż na daniach wysokomarżowych.

Przeczytaj 15 sposobów na obniżenie Food Cost »