Zaciągnięte kredyty, wysokie raty, niezapłacone faktury i stale rosnące koszty. Długi pozostawione same sobie mogą bardzo szybko doprowadzić do bankructwa restauracji i ciągnąć się za jej właścicielami jeszcze przez długi czas. Dlatego też lepiej działać od razu i już na starcie rozwiązywać problem.

Zwiększenie sprzedaży w restauracji – jak to zrobić?

Najprostszym i najbardziej oczywistym rozwiązaniem jest zwiększenie sprzedaży w restauracji, tak aby ostatecznie lokal generował większe zyski co pozwoli na spłatę zaległego zadłużenia. Na wzrost obrotu jest kilka sposobów. Do tych najbardziej sprawdzonych zaliczyć można:

  • zwiększenie wartości rachunku na jednym kliencie poprzez sprzedaż sugestywną. Zamiast ograniczać zamówienie do napoju i dania głównego, przeszkolony kelner jest w stanie przekonać gościa do zamówienia dodatkowego napoju oraz deseru.
  • wprowadzenie nowych dań do oferty oraz menu sezonowe. Raz na jakiś czas warto odświeżyć kartę menu i zaproponować gościom coś nowego, szczególnie, gdy przychodzi sezon na określone produkty spożywcze. Dania te powinny cechować się wyższą niż średnia marzą, tak aby restauracja mogła wygenerować większe zyski
  • promocje, rabaty i specjalne oferty w godzinach, gdy klientów jest najmniej. Do tych działań zaliczyć można obniżkę ceny, promocje typu kup jeden, drugi dostaniesz gratis, lub wprowadzenie oferty lunchowej czy też śniadaniowej. Celem jest ściągnięcie do lokalu gości w godzinach, gdy zazwyczaj jest ich bardzo mało.

Ograniczenie kosztów w restauracji i kontrola food cost

Drugim działaniem, które może doprowadzić do zwiększenia zysków jest zmniejszenie wydatków i poszukiwanie oszczędności w działalności restauracji. 

Jednym z największych wydatków w gastronomii jest koszt zatowarowania czyli wszystkie produkty spożywcze, które lokal kupuje w danym okresie. Niestety, wśród wielu przedsiębiorców koszt ten bywa znacznie zawyżony, co skutkuje większymi wydatkami. Rozwiązaniem jest solidna kontrola i analiza wskaźnika zatowarowania

Wystarczy policzyć food costy wszystkich pozycji w menu, a następnie określić średni poziom FC w lokalu. 

Następnie, w analizowanym okresie (na przykład pełen miesiąc) trzeba policzyć relację wszystkich wydatków na towary spożywcze w stosunku do sprzedaży, którą wygenerowały. Wartość ta powinna być jak najbliższa średniemu poziomowi FC (przyjmuje się za normę wahania +/- 5 punktów procentowych). 

Jeżeli wskaźnik znacznie przewyższa średni FC, oznacza to, że restauracja traci bardzo dużo pieniędzy na zawyżonych zakupach.

Rozłożenie długu restauracji

Jeżeli dług dotyczy jednego kontrahenta i wynika z nieopłacenia faktury, to warto zawczasu porozmawiać z drugą stroną i poszukać dogodnego rozwiązania. Może to być na przykład rozłożenie na raty zaległych płatności i wydłużenie w czasie okresu spłaty. 

Zdecydowanie nie warto ignorować problemu i czekać aż wierzyciel pierwszy zareaguje. Może to skutkować przerwą w dostarczaniu usługi (media, zakupy w hurtowni) a nawet wypowiedzeniem umowy. 

Przy dobrych relacjach panujących między stronami znacznie łatwiej dojść wspólnie do porozumienia i kontynuowania współpracy.

Konsolidacja kredytu w gastro

Jeżeli dług wynika z zaciągniętej pożyczki bankowej, to można zwrócić się o pomoc do banku lub innej instytucji finansowej. Gdy kredyt jest wysoko oprocentowany, to bardzo możliwe, że innemu bankowi będzie opłacać się przejąć to zadłużenie na niższym procencie i na przykład na wydłużonym okresie spłaty. Wartość nominalna kredytu pozostaje taka sama dla przedsiębiorcy, jednak znacznie spada w tym przypadku wysokość raty. 

Dofinansowanie restauracji z zewnątrz

Rozwiązaniem w trudnej sytuacji może być również zewnętrzny inwestor, który wniesie kapitał do firmy, pozwalający na przykład na nowe inwestycje. Ważne, aby działania ostatecznie doprowadziły do zwiększenia sprzedaży i zysków, co pozwoli na zmniejszenie długu. 

Dofinansowanie może stanowić pożyczka na specjalnych warunkach ustalonych między stronami lub, co bardziej powszechne, sprzedaż udziałów w firmie. Jest to jednak rozwiązanie dla restauracji, które mają pomysł na rozwój i dotarcie do nowych klientów poprzez inwestycje. 

Likwidacja majątku i zamknięcie restauracji

Ostatecznym rozwiązaniem, gdy wszystkie inne zawiodły jest zamknięcie restauracji i wyprzedaż środków trwałych. Na licznych forach internetowych oraz w grupach na social mediach można znaleźć wielu chętnych na zakup używanego sprzętu gastronomicznego oraz wyposażenia. 

Jeżeli jednak kwota ze sprzedaży majątku firmy nie pozwoli na pokrycie długów, zazwyczaj ten przechodzi na właścicieli przedsiębiorstwa (w zależności od zapisów i zabezpieczeń uwzględnionych w umowach kredytów i świadczeń).

Dowiedz się więcej na temat zamknięcia restauracji »